W 2013 roku obroniłam pracę magisterską (jeszcze jako Paulina Paszkowska :O) składającą się z dwóch części – pracy teoretycznej oraz praktycznej. Cześć teoretyczna jest opisem rozwoju infrastruktury kolejowej oraz krótką historią kolejnictwa w Polsce. Praca praktyczna dotyczy koncepcji modernizacji istniejącego już dworca kolejowego w Ełku.


PRACA TEORETYCZNA – fragment pracy

  Projekt koncepcyjny dworca kolejowego w Ełku w zakresie rozwoju infrastuktury kolejowej

Jednym z ważniejszych wynalazków, który w dużym stopniu wpłynął na rozwój ludzkiej cywilizacji, jest kolej. Pokrycie poszczególnych kontynentów siecią torów, umożliwiło szybkie i wygodne podróżowanie w najodleglejsze zakątki kuli ziemskiej.

Obecnie – w dobie samochodów – transport kolejowy zdaje się tracić na znaczeniu i coraz częściej jest postrzegany jako przestarzały. Dominacja transportu drogowego – szczególnie w Polsce. Jest spowodowana stanem infrastruktury kolejowej w naszym kraju. Wymaga ona doinwestowania oraz fundamentalnych usprawnień. Modernizacji potrzebują m.in. dworce i stacje kolejowe.

Niniejsza praca zwraca uwagę na rolę transportu kolejowego, jego potencjał, problemy, a także wyzwania, przed którymi staje współczesna sieć kolejowa w naszym kraju.

Program przygotowany przez Unię Europejską Transeuropejska Sieć Transportowa (ang. Trans-European Transport Network) ma za zadanie rozbudowę i modernizację sieci europejskiej infrastruktury – przede wszystkim głównych linii spinających kontynent europejski.
Spośród tysięcy polskich dworców i stacji kolejowych analizie został poddany odcinek, zlokalizowany na terenie trasy linii kolejowej Rail Baltica. W jego skład wchodzą następujące stacje: Warszawa Centralna, Tłuszcz, Małkinia, Łapy, Białystok Główny, Ełk, Olecko, Suwałki, Trakiszki…

Zaciekawiła Cię moja praca magisterska? 

a znajdziesz tu całą pracę w formacie PDF. 


O PROJEKCIE

Opracowanie zakłada stworzenie nowej forma elewacji, zaprojektowania nowego wejścia oraz dachu, który swym wyglądem po części nawiązywać miał do historycznego wizerunku dworca sprzed 60 lat. Zupełnie nowym rozwiązaniem, miało być wnętrze holu wejściowego, przejść podziemnych oraz peronów.

PLANSZA 1 

PLANSZA 2

PLANSZA 3


Kilkanaście miesięcy po obronieniu mojej pracy magisterskiej, rozpoczęła się modernizacja dworca. Czy firma, która wygrała przetarg wykorzystała, któryś z moich pomysłów? Niestety nie, ale muszę przyznać, że dworzec aktualnie prezentuje się całkiem nieźle. Zapraszam do Ełku, aby podziwiać efekty remontu ! Może niebawem stworzę wpis dotyczący aktualnego wyglądu Dworca PKP w Ełku.